علی تیرگیر مال خلیفه ضمن اشاره به تحصیل ۲۲۵ هزار دانشآموز عشایری در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: زیست جامعه عشایری و سبک زندگی این عزیزان باعث شده تا از بسیاری از خدمات که در شهرها و روستاها وجود دارد، بهرهمند نشوند. در راستای همین موضوع نیز شاخص توسعهیافتگی آموزشی و تربیتی جامعه عشایری نسبت به باقی اقشار در رتبههای پایینتری قرار دارد، اما این موضوع باعث نشده تا به صورت کلی از این دسته از مردمان شریف کشورمان غافل شویم و دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش بهعنوان وظیفه ذاتی خود در جهت خدماترسانی آموزشی و افزایش کیفیت ایفای نقش میکند.»
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دانشآموزان پایه اول ابتدایی جامعه عشایری هرساله به صورت رایگان مورد سنجش ابتدای ورود به مدرسه قرار میگیرند، گفت: این طرح امسال نیز به همت سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور انجام شد و ۲۵ هزار دانشآموز عشایری پایه اول ابتدایی به صورت رایگان مورد سنجش قرار گرفتند.
وی با خاطرنشان کردن این موضوع که در اساسنامه مدارس عشایری تاکید شده است که سرانه دانشآموزان عشایری باید سه برابر سرانه دانشآموزان مدارس عادی باشد، تصریح کرد:موضوعی که از سالهای گذشته روی زمین مانده بود و به آن عمل نشده بود به لطف خدا و همت مقام عالی وزارت بالاخره در این دولت انجام شد و برای نخستین بار در سال گذشته موضوع اختصاص سرانه سه برابری دانش آموزان عشایری تحقق پیدا کرد. در حال حاضر نیز باید اعلام کنم که انشاءلله این سرانه برای دومین بار و برای سال جدید تحصیلی تا چند روز آینده اختصاص مییابد و واریز خواهد شد.
تیرگیر مال خلیفه در پاسخ به این پرسش که آیا مدارس عشایری با کمبود معلم مواجه هستند یا خیر، عنوان کرد: امسال برای نخستین بار جامعه عشایری سهمیه خوبی در آزمونهای آموزگاری و دبیری ماده ۲۸ داشت. برای مثال در آزمون آموزگاری از سهیمه جذب هزار نفری برخوردار بودیم که با توجه به جمعیت دانشآموزان عشایری در مقطع ابتدایی، این عدد بسیار چشمگیر است.
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: «انشالله پس از اعلام نتیجه آزمون دبیری نیز علاوه بر هزار آموزگار، ۵۰۰ دبیر نیز به بدنه مدارس عشایری تزریق خواهند شد تا بخشی بزرگ از کمبودها جبران شود؛ همچنین از دیگر معلمان و همکاران فرهنگی که در این مدارس مشغول فعالیت هستند خواسته شد تا از انتقالیهای غیرضروری پرهیز کنند و درون مدارس جامعه عشایری بمانند. در نتیجه با کمبود معلم مواجه نیستم و مدارس عشایری مشغول به امر تعلیم و تربیت هستند.»
نظر شما